RIEDEL-tuotemerkki mullisti lasitavaroiden maailman, kun Claus J. Riedel, 9. sukupolvi, suunnitteli ensimmäisen viininystävällisen lasikokoelman vuonna 1974. Tämä mestariteossarja "Sommeliers" loi ennakkotapauksen lasisuunnittelun tulevaisuudelle.
Georg J. Riedel, 10. sukupolvi, jatkokehitti isänsä tutkimusta, kun hän esitteli RIEDEL Sensory Workshop -menetelmän tuotteiden testaamiseksi ja jalostamiseksi mestarisommeljeiden ja viininvalmistajien avulla. Georg esitteli maailman ensimmäisen rypälelajikekohtaisen lasituotekokoelman nimeltä Vinum. Nämä lasit toimivat viinin DNA:n kanssa tuodakseen enemmän syvyyttä ja tasapainoa.
11. sukupolven Maximilian Riedel aloitti toimitusjohtajana vuonna 2014 ja on jatkanut modernin juomalasi-tuotemerkin kehittämistä. O-sarjan esittelystä alkuperäiseen funktionaalisten dekanttereiden kokoelmasarjaansa Maximilian pyrkii rakentamaan perheensä uskomattomalle perinnölle. Hänen viimeisin aluevaltauksensa on cocktailien maailmassa, mikä laajentaa RIEDELin kekseliäisyyttä viinien ulkopuolella.
Innovatiivinen ja jatkuvasti kehittyvä RIEDEL on edelleen johtava modernien ja toimivien lasiesineiden valmistaja.
RypäleIDEN lajikekohtaiset lasiesineet saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta se on vain yksi tapa tuoda "suurempi viininautinto", ja se on RIEDEL-tuotemerkin ydin. Ota selville, kuinka huomasimme, että lasilla on merkitystä, miten se toimii ja mikä ero on viinilaseilla.
Innovaation ensimmäinen vaihe
Claus J. Riedel oli itävaltalaisen lasinvalmistusperheen yhdeksäs sukupolvi, syntynyt vuonna 1925. Hän liittyi perheyritykseen, kun he rakensivat perintöään uudelleen sen jälkeen, kun tšekkoslovakialaiset takavarikoivat tehtaan toisen maailmansodan aikana.
Kun Claus vastaanotti liiketoiminnan isältään, RIEDEL-tuotemerkki tunnettiin muodissa olevista paksuista, värillisistä ja leikatuista lasituotteistaan. Mutta Claus oli päättänyt olla alansa johtaja, ei seuraaja, ja 1950-luvulla hän teki uskomattoman löydön. Maistamalla samaa viiniä useista eri lasista, hän tajusi, että lasin muoto ja koko vaikuttivat dramaattisesti siihen, miten hän koki viinin aromin ja maun. Tietyt lasit osoittivat tarkemman maun tietyistä viineistä, mikä osoitti enemmän syvyyttä ja parempaa tasapainoa.
Tämä läpimurto johti hänen palkittun sarjansa, Sommeliers, suunnitteluun vuonna 1973. Tämä kokoelma muutti teollisuutta ja esitteli kirkkaita ja koristamattomia, pitkillä varsilla varustettuja viinilasimuotoja. Joten jos olet koskaan miettinyt, kuka keksi viinilasin, kuten tiedämme tänään, se oli Claus.
1973 Clausin poika Georg liittyi perheyritykseen. Seuraavan vuosikymmenen aikana hän työskenteli kokeneiden viininvalmistajien, sommeljeiden ja asiantuntijoiden kanssa huomaten, että viinin avain oli rypälelajikkeen DNA:ssa. Jokaisen lasin muotoilu perustuu fysiikkaan siitä, kuinka muoto antaa aromin ja maun viinijuomalle.
Viinin aromi voidaan yleensä jakaa neljään luokkaan: hedelmät ja kukka; maa ja mauste; tammi (tai tanniini); ja alkoholi. Kun laitat nenäsi syvälle viinilasiin ja tuoksuun, viinin tulisi tarjota erilaisia aromaattisia vivahteita, jotka muodostavat yhden harmonisen tuoksun - kuten kaikki orkesterin soittimet. Väärän muotoinen lasi vääristää aromiprofiilia, kuten rumpu, joka soittaa lyöntiä tai virittämätön viulu.
Lasin koko ja muoto houkuttelevan tuoksun lisäksi vaikuttavat siihen, kuinka viinistä aistii maun. Tämä perustuu lasin halkaisijaan, profiilin koveruuteen ja siihen, kuinka pitkälle sinun täytyy kallistaa pääsi juodaksesi. RIEDEL-lajikekohtaisella lasilla käytät tuotetta, jonka eräät maailman suurimmat viiniasiantuntijat ovat kokeilleet ja testanneet, varmistaaksesi, että se on täydellinen astia sekä tuoksulle että maulle.
Vuonna 1986 Georg Riedel esitteli Vinum-sarjan, jotka olivat historian ensimmäiset lasit, jotka on suunniteltu tietyille rypälelajikkeille, mikä vahvistaa ja tuo harmoniaa niiden erityispiirteisiin.
Georgin luomat vertailevat maistelut mahdollistavat viinin ammattilaisia vertailemaan samaa viiniä jopa 20 eri lasimuodossa, jotta löydettäisiin täydellinen muoto kyseiselle lajikkeelle. Tämä maistelu toistetaan sitten ympäri maailmaa käyttäen samaa lajiketta eri alueilta. Suunnittelussa ei ole mukana piirustustaulua - vain paljon tutkimista, tuoksuttelua ja maistamista! RIEDEL keksi tämän lasiesineiden suunnitteluprosessin, jonka muut yritykset ovat sittemmin kopioineet, ja yrittäneet hyötyä tuotemerkin kekseliäisyydestä.
Georg yksinkertaisti tätä prosessia, jotta hän voisi tarjota samanlaisen kokemuksen jokapäiväisille viinin ystäville. Tämä on hauska ja opettavainen mestarikurssi nimeltä RIEDEL Sensory Tasting. Pojan Maximilianin, joka on nyt yhtiön toimitusjohtaja, avulla he kouluttavat tuhansia viinin ystäviä vuosittain havaitsemaan, kuinka lasilla on merkitystä.
Nykyään Riedelin tehtaat tuottavat 55 miljoonaa lasia vuodessa. Yli 260 vuoden kokemuksella ja 11 sukupolven lasinvalmistamiskokemuksella RIEDEL-lajikekohtaisen lasin ostaminen tarkoittaa, että hyödyt vuosikymmenien ajan tehdystä tutkimuksesta ja kehityksestä. Jokainen ostamasi viinipullo on sijoitus makuun, joten lasin, joka on suunniteltu erityisesti suurempaan viinin nautintoon, käyttäminen tarkoittaa että saat kaiken irti investoinnistasi!